Kami mengalu-alukan anda memberi pendapat tentang majalah Anis dan menghantar karya berkualiti anda bersama-sama kami.E-melkan cadangan atau karya anda ke majalahanis@yahoo.com atau layari www.facebook.com/majalahanis

Selasa, 12 Mac 2013

Iktibar Peribadi Dato' Sarimah


Suatu pagi sampai sahaja ke pejabat saya menerima panggilan daripada seorang wanita yang mengenalkan dirinya sebagai Taj Hanifah.

Ibu beranak empat berasal dari Seremban, Negeri Sembilan ini membantu suaminya menguruskan perniagaan menjual buku-buku. Ketika melahirkan anak keempatnya awal tahun lepas, dia diserang penyakit murung. Diri rasa betul-betul tertekan sehingga tidak dapat mengikut pantang dengan betul. Sekejap rasa marah, sekejap rasa benci pada anak yang dilahirkan. Ditambah pula selepas tamat pantang 40 hari dia terus membantu suami di kedai. Taj rasa masa rehatnya sangat terhad dengan segala urusan rumah tangga perlu diurus sendiri.

Lama juga dia mendapat tekanan, , pendek kata hidupnya bagaikan tak terurus. Dia menjual banyak majalah termasuk ANIS, sehinggalah dia terbaca artikel corat-coret saya yang bertajuk, ‘Dato’ Sarimah Yang Ku Kenal’, terbitan bulan Oktober, 2005. Cerita mengenai konsisten Dato’ Sarimah membaca al-Quran dan beribadah.

“Selepas menatap artikel itu berharihari saya termenung dan berfikir panjang mahu melawan trauma yang dialami dengan mencontohi amalan Dato’ Sarimah.

Sejak membaca kisahnya, saya cuba mendekatkan diri dengan Quran secara bersungguh-sungguh. Setiap
hari saya mesti baca Quran. Ada saja masa yang terluang, saya baca Quran dan fahami maknanya. Selama sebulan mengamalkannya saya rasa betul-betul tenang. Penyakit murung dan ketegangan saya hilang. Saya rasa makin dekat dengan anak-anak.

Seronoknya tak tahu nak kata,” ujar Taj dengan nada penuh keharuan. Sejak itu dia mula serius dengan
pengajian al-Quran dengan mencari guru untuk lebih memperkemaskan bacaan bertajwid di samping mendalami tuntutan al-Quran.

 Dalam Deritanya Tersimpul Senyuman!

Awal Jun lalu, saya, Kak Aliyah dan rakan-rakan sepejabat menziarahi Huraizah Zakaria, isteri arwah Salleh Ramli, penasyid kumpulan hijjaz yang juga merupakan artis grafik kami sejak ANIS mula diterbitkan. Arwah Salleh meninggal dunia hampir tujuh tahun lalu.

Lebih setahun saya tidak bertemu muka dengan Huraizah. Sejak kebelakangan ini dia begitu kurang sihat . Pertemuan yang telah lama kami rancang, akhirnya diizinkan Allah. Kami ke rumah ibu bapa Huraizah, di Alai, Melaka. Tak sangka badannya yang berisi suatu ketika dulu kini tinggal seberat 30kg. Terasa tulang badannya berketul-ketul ketika memeluknya.

Dia baring mengiring dengan mengerekotkan kedua-dua belah kakinya sehingga rapat ke dada. “Sejuk ke?” tanya kami.

“Tak, Zah memang selesa baring macam ni. Kalau baring terlentang sakit badan,” jawabnya penuh ceria menyambut kedatangan kami yang mengelilinginya di katil.

Doktor mengesahkan dia mengalami radang paru-paru dan kerap berulangalik ke hospital menerima rawatan.
Badannya menyusut begitu ketara sekali. Masanya banyak dihabiskan di dalam bilik dengan membaca dan
mengaji Quran. Dirinya tak berupaya duduk lama kerana terasa cukup sakit apabila tulang pinggul berlaga dengan benda keras.

Untuk berjalan perlu dipapah, mandi pun terpaksa duduk di atas kerusi. Solat selesa dalam keadaan duduk.
Syukurlah dia punya ibu dan ayah yang masih sihat dan ada pekerjaan tetap. Kasih- sayang yang tidak berbelah bagi dicurahkan oleh Puan Zainab dan En. Zakaria kepada anak sulungnya ini. Makan Huraizah disuapkan, mandi dijiruskan, pelajaran dan kebajikan dua cucunya yang bergelar anak yatim tidak pernah diabaikan. Bagi mereka memuliakan anak yatim sama seperti memuliakan Nabi SAW kerana Nabi juga anak yatim piatu sejak kecil lagi.

Tatkala salam berjabat untuk berpisah sekali lagi air mata kami tumpah apabila melihatkan Kak Aliyah begitu mudah mendukung Huraizah yang beratnya sama dengan anak sulungnya, Nur Hani Syafiqah binti Salleh yang sudah berusia 10 tahun. Semoga Allah kurniakan kesabaran yang tinggi buat keluarga ini.

1 ulasan:

  1. Kasihannya Huraizah, bagaimana dengan dia sekarang. bagaimana alamatnya. terputus hubungan dengan kawan-kawan apatah lagi setelah meninggal dunia. Semoga Allah beri kekuatan kepadanya dalam menempuh hari-hari mencabar dengan tenang.

    BalasPadam