Kami mengalu-alukan anda memberi pendapat tentang majalah Anis dan menghantar karya berkualiti anda bersama-sama kami.E-melkan cadangan atau karya anda ke majalahanis@yahoo.com atau layari www.facebook.com/majalahanis

Jumaat, 5 April 2013

SOLATLAH ANAKKU – JANGAN SIKSA KAMI DI KUBUR NANTI

Saat paling menyeronokkan apabila musim cuti sekolah dapat menghimpunkan adik-beradik dan  ahli keluarga terdekat serta anak-anak saudara  berkelah untuk  mandi manda. Walau kalian di bawa berkelah di tepi sungai yang dekat cuma setengah jam berkenderaan dari ibukota atau di tepi laut  di kampung kelahiran datuk dan nenek kita sekali pun tetapi  apabila sampai seruan masuknya waktu solat pasti  kalian serenek-renek insan  tidak akan dilupakan, biarpun terpaksa bersolat di atas seketul batu.

“Bolehkah kita solat basah-basah macam ni Mak Yong?” tanya anak saudaraku bernama Aufa Imaduddin Zuhairi ketika kami berkelah di Nur Laman Bestari, Ulu Yam tahun lalu.

Mudah-mudahan batu ini menjadi saksi hamba-Mu ini pernah bersujud di sini Ya Allah

“Boleh, asalkan menutup aurat dan tak nampak warna kulit badan,” jawab saya untuk menggembirakan hatinya yang tampak begitu asyik bermain air sehingga kecut-kecut kaki dan tangannya. Tampak  menyerlah kulit tubuhnya yang putih melepak itu. Anak-anak saudara perempuan pula diberi penerangan berkaitan kesopanan dalam berpakaian ketika bersolat di tempat awam sebegini.


Tiada Tuhan yang disembahkan melainkan Allah dan Nabi Muhammad Pesuruh Allah.

 Langkah demi langkah cara berwuduk di dalam air saya tunjukkan  kepada anak-anak saudara yang baru belajar bersolat di tempat perkelahan ini sehinggalah kepada cara solat dan panduan menentukan arah kiblat. Kenangan ini tidak mereka lupakan sampai bila-bila kerana setiap kali hendak pergi berkelah mereka akan menceritakan pengalaman ini dan membuat persediaan keperluan bersolat.


“Ya Allah jadikanlah kami anak soleh yang menjadi  penyejuk hati ibu dan  ayah.”
Apabila solat fardu sudah menjadi kewajipan maka dalam keadaaan uzur sekalipun pasti mesti dilaksana. Lebih hebat lagi bagi  merebut pahala berjemaah walau dalam keadaan uzur. Sesungguhnya keutamaan bagi seorang lelaki adalah solat jemaah di masjid walaupun pergi dalam keadaan bertongkat mahupun berpapah.

Dr. perubatan berimamkan petugas TH ketika berkhidmat di Mina pada musim haji 2008


 “Ya Allah jadikanlah kami hamba-Mu yang ikhlas beribadah dan setia mengekalkan solat jemaah.”
Mudah-mudahan dengan kesungguhan kalian menjaga solat bakal mencerahkan kehidupan kami di alam barzakh yang cukup panjang masanya dan yang penuh dengan azab siksaan buat orang yang pernah  ingkar perintah Allah di dunia.



“Ya Allah  jadikanlah kami insan yang sentiasa menjaga solat hingga akhir hayat.”


Tiada ulasan:

Catat Ulasan