Kami mengalu-alukan anda memberi pendapat tentang majalah Anis dan menghantar karya berkualiti anda bersama-sama kami.E-melkan cadangan atau karya anda ke majalahanis@yahoo.com atau layari www.facebook.com/majalahanis

Selasa, 26 Mac 2013

Perginya Seorang Tokoh Yang Kental Ilmu


 Di keheningan pagi yang redup 26 Mac 2013, warga Galeri Ilmu Media Group yang diketuai Tuan Hj Abu Hassan Morad berkesempatan ke ISTAC, Taman Duta menziarahi arwah Datuk Dr. Syeikh Muhammah Uthman El-Muhammady, Fellow Amat Utama Akademik ISTAC (Institut Antarabangsa Pemikir dan Tamadun Islam) sebelum jenazah di bawa ke masjid UIAM, Gombak.

Perginya seorang  tokoh ilmuan, ulama yang sangat tawaduk yang tidak jemu-jemu memberi sokongan di atas penerbitan majalah  Q&A, ANIS , ASUH dan  buku-buku terbitan Galeri Ilmu Media Group. Bicara dan buah fikirannya sempat menjadi tatapan pembaca Q&A bil ke 5, 9 dan 10  di ruangan Jalan Tengah.
Masih teringat pesannya tujuh tahun lalu  yang cukup berbekas di hati, “Kehidupannya hari ini adalah berpaksikan kepada pesanan ayahnya agar beliau ‘ mencari ilmu yang dihormati dan hormat kepada orang yang berilmu’. (Majalah ANIS Mei, 2005)

Sanggup berbasikal dri Kelantan ke Kuala Lumpur hingga ke Pulau Pinang semata-mata mendapatkan buku-buku termasuk berkaitan tokoh pemikir, pelopor, pujangga Islam moden. Meminati kesusateraan Inggeris tertarik dengan karya dan cetusan idea Muhammad Iqbal. Ulama besar ini  terus menjelajah dunia ilmu dengan menyelusuri alam internet yang beliau sifatkan sebagai ‘kutub khanah terbesar di atas planet bumi’.




Semoga roh  suami  kepada  Datin Hajjah Mariam, bapa  kepada 12 anak dan datuk 40 cucu ini ditempatkan bersama barisan syuhada,  orang-orang  soleh yang  kekal di jannah. Al-Fatihah. – Jalilah Abdullah

Tiada ulasan:

Catat Ulasan