Kami mengalu-alukan anda memberi pendapat tentang majalah Anis dan menghantar karya berkualiti anda bersama-sama kami.E-melkan cadangan atau karya anda ke majalahanis@yahoo.com atau layari www.facebook.com/majalahanis

Khamis, 21 Februari 2013

Dari Sawah Ke Mikrowave Oven


Cuti sekolah penghujung Mei lalu, riuh-rendah rumah saya apabila didatangi keluarga-keluarga suami dari kampung yang sudah lama tidak menjejakkan kaki ke ibu kota.

Seronok berbual dari satu topik ke satu topik. Kalau sudah namanya ibu, topik masak memang tak pernah lekang dari perbualan kami. Sambil mengemas pinggan mangkuk di dapur mereka melihat microwave oven comel saya di dapur, “Alah sekadar untuk mudahkan anak-anak memanaskan lauk-pauk kalau saya lambat balik kerja,” saya menjawab polos ketika ditanyakan soalan berkaitan.

Mak Usu saya itu rupanya ada microwave oven di kampung, begitu juga kakak ipar saya yang sekampung dengannya. Rumah masing-masing dibatasi oleh sawah yang luas. Dari perbualan, saya tahu microwave oven mereka bernilai ribuan ringgit. Besar dan boleh masak pelbagai jenis masakan dari menanak nasi, masak kek, ikan bakar, ikan goreng, ayam golek saiz besar, saiz kecil, masak pau, gulai kari, semua mereka pandai masak. Saya yang mendengar perbualan mereka terlopong juga. Dalam usia masing-masing mencecah 60-an sudah mampu menerima kemajuan teknologi dan mengaplikasikannya di rumah.

“Pagi-pagi kami ke sawah, balik tengah hari terus masak. Cepat masak. Kalau tak tahu kami telefon anak-anak di KL. Macam dalam tv tu, kami suruh depa ajar. Kami tekan le punat MENU dan ikut arahan seterusnya,” cerita Mak Usu saya yang cukup advance. “Kenapa saya masak nasi, asyik tak masak-masak, mentah semacam?” tanya Kak Lang pula.

“La… hang kena tengok arahan pada microwave tu, bunyi loceng yang pertama tu ‘dia’ suruh hang keluarkan nasi tu dan ‘karih’ (kacau). Lepas tu masukkan balik, nanti ‘dia’ akan pusing sendiri sampai nasi tu masak.”

“Oh… lagu tu ka…” Kak Lang tergelak besar. Saya tersenyum panjang mendengar perbualan mereka, sebenarnya saya pun tak pernah masak nasi dengan microwave oven, hanya masak dengan periuk nasi elektrik sahaja.

Saya bangga dengan mereka walau tak sekolah tinggi sekadar bertani di kampung, tetapi dari segi pemikiran terhadap kemajuan teknologi tak tinggal ke belakang. “Kalau Mak Usu dan Kak Lang ada handphone kamera 3G nanti boleh sembang dan ajar masak terus dari dapur ke dapur aje. Tak payah nak rakam-rakam.” Kedua-duanya tersenyum. Saya tahu mereka mampu memiliki handphone seumpama itu kerana punya sawah ladang yang luas di mana kedua duanya sama membantu suami mengusahakan bersama pekerja dan semua anak-anak mereka juga telah berjaya dalam kehidupan.

Doa Daripada Anak 

Penghujung bulan Mei lalu saya menziarahi dua majlis kematian orang yang terdekat dengan kami di syarikat. Pertama, Allahyarham Ustaz Mohamad, Imam 1 Masjid Jamek Tengku Abd. Aziz Shah, Sungai Pencala, yang meninggal dunia pada 24 Mei, 2007 kerana kesan kuman nanah pada kudis di kaki kanannya menular ke jantung.

Dia tidak menghidap sebarang penyakit kronik. Pergi dalam usia 49 tahun. Sebelum jenazah disembahyang, ahli jemaah masjid membaca tahlil yang dipimpin Imam 2 di situ iaitu Ustaz Dr. Nik Yusri Musa, Imam (kolumnis Celik Fikah ANIS). Namun pada saat membacakan doa, mikrofon diberi kepada Yusof, anak sulung imam yang duduk di sisinya. Yusof mengangkat tangan membacakan doa untuk ibu bapa yang biasa kita bacakan, “Allahummaghfirlanaa…” Sepuluh kali diulang-ulang doa itu sebelum menyambung doa lain. Saya lihat para hadirin sebak. Ada yang bercucuran air mata. Ustaz Nik sudah menekupkan tangan ke muka. Terharu. Di hati sekalian hadir pasti akan berkata, “Ya, Allah mudah-mudahan anak kami juga dapat membacakan doa untuk kami saat kami masih hidup dan saat kami sudah dikapankan.”

Yusof, 19, baru seminggu diterima ke pengajian tahfiz Quran di Darul Quran JAKIM, Kuala Kubu. Anak sulung ini berkat didikan ayah walau masih muda, sudah matang memimpin majlis. Pada 28 Mei, 2007 pula saya dan Puan Aliyah seawal jam 7 pagi sudah bergerak ke Kg. Bukit Lanchong, Shah Alam. Ayah Mohd Asri (Ketua kumpulan nasyid Rabbani), Hj Ibrahim Busro telah kembali ke rahmatullah pada tengah malam Isnin dalam usia 80-an.

Warga Emas ini juga bekas imam di situ. Cerita keluarga ini juga tersiar dalam ANIS bulan Mei sempena Hari Ibu. Sepanjang mengalami keuzuran selepas jatuh dari bilik air awal Mei lalu, dia selalu keluar masuk Hospital Putrajaya. Anak-anak bersilih ganti menjaganya. Sepanjang jenazah ada di rumah, 13 anak bersilih ganti juga membaca tahlil dan berdoa. Begitu juga isterinya, Hjh Rubiah Hj Ehsan, 70.

Tiga daripada anak adalah hafiz dan hafizah dan yang lainnya pencinta agama walau berbeza kerjaya. Tidak ada yang dapat kami ungkapkan melainkan, roh arwah Hj Ibrahim Busro pastinya berada di sisi orang-orang soleh kerana kejayaannya mendidik semua anak dan 50 cucu pencinta agama. Semoga Allah mencucuri rahmat ke atas roh kedua-duanya. Al-Fatihah…

Tiada ulasan:

Catat Ulasan