Kami mengalu-alukan anda memberi pendapat tentang majalah Anis dan menghantar karya berkualiti anda bersama-sama kami.E-melkan cadangan atau karya anda ke majalahanis@yahoo.com atau layari www.facebook.com/majalahanis

Isnin, 14 Januari 2013

REZEKI NIKMAT BERI KEBAHAGIAAN ORANG LAIN

Anda membina keluarga, kami memeriahkannya

Pada hari raya korban ketiga saya mengunjungi rumah seorang kawan. Sampai di rumahnya dia terus bertanya kalau-kalau ada baki simpanan daging korban di rumah saya. Terkedu saya dibuatnya, dari gaya cakapnya memang dia terlalu mengharap. “Adalah sikit, nanti saya hantar esok.” Dia memeluk saya dan mengucap syukur. Hairan saya. “Kenapa ni?” tanya saya.

“Daging tu saya nak hantar ke kampung, nak bagi mak. Setiap kali raya saya memang bawa balik daging dari KL. Tapi kali ini saya balik sebelum hari raya korban jadi dia tak dapatlah daging korban. Mak sampai pesan pada saya jangan lupa simpankan daging korban kalau-kalau ada orang beri.” Terharu sungguh saya mendengarnya. Rupa-rupanya kampung kawan saya ini terlalu daif, sudah 10 tahun kampungnya tak buat korban.

Kata kawan saya tu kalau ada yang bagi daging korban, mereka sanggup masak kuah banyak-banyak untuk rasa seorang sikit berkat rezeki dari daging korban itu.

“Akak tahu, mereka kalau dapat daging tu macam nak dicium, sayang sungguh. Mereka anggap macam ‘ubat’, macam penawar penyakit. Sebab susah nak dapat,” jelas kawan saya. “Ah! Ada juga orang Malaysia yang susah dapat makan daging korban. Ingatkan di Kemboja sahaja.” Menitis air mata sebak saya.

Walaupun saya belum sempat masak daging yang diagihkan pada hari pertama raya korban baru ini tapi saya merelakanrezeki yang tersimpan di peti beku rumah saya itu berpindah tangan nun jauh kepada insan di kampung yang serba daif. Cukuplah saya sekeluarga sempat merasai gulai kawah dan sup tulang yang dimasak bersama ahli kariah masjid di kawasan perkampungan saya itu.

Patutlah hati rasa tertangguh-tangguh nak masak daging itu, rupa-rupanya saya direzekikan oleh Allah untuk menyambut amanah sumbangan dari masjid itu barang beberapa hari sahaja. Ia bukan milik saya sekeluarga. Allah telah catatkan rezeki itu akan sampai ke perut orang lain rupanya. Rezeki orang yang benar-benar memerlukannya.

Terima kasih ya Allah kerana Kau campakkan sedikit rasa kasih dan ihsan-Mu ke hati kami untuk sama-sama berkongsinikmat rezeki dengan orang lain. Ya Allah luas sungguh pengertian rezeki-Mu kepada kami. Tidak ada satu kejadiandan ketetapan-Mu ke atas kami yang sia-sia. Benarlah apa yang telah Allah firmankan di dalam al-Quran di dalam surahAli Imran ayat 191, antara maksudnya, “...Ya Tuhan kami, tiadalah Engkau menciptakan ini dengan sia-sia, mahasuci Engkau, maka peliharalah kami dari seksa neraka.”

Azam saya dan kawan-kawan dari Majalah Anis untuk sama-sama mencari dana membantu menunaikan hajat insaninsan yang benar-benar memerlukan itu apabila menjelang sambutan hari raya korban pada penghujung tahun ini.

Mudah-mudahan dengan cara rasa seronok dapat tunaikan hajat orang dan mempermudahkan keperluan hidup orang lain juga, Allah perluaskan lagi rezeki kita.

Bersama-sama kita menghayati topik fokus bulan ini yang mengupas keistimewaan Luasnya Rezeki Allah,memandang bala dan nikmat dari dua sudut tauhid yang tidak terpisah kerana di situ ada sifat jamal (kesempurnaan) dan sifat jalal (kehebatan dan kebesaran) Allah dalam kupasan interviu fokus bersama Dr. Jahid Hj. Sidek.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan