Kami mengalu-alukan anda memberi pendapat tentang majalah Anis dan menghantar karya berkualiti anda bersama-sama kami.E-melkan cadangan atau karya anda ke majalahanis@yahoo.com atau layari www.facebook.com/majalahanis

Isnin, 29 Oktober 2012

Jangan Telungkupkan Cawan

Tatkala menatap dari dekat wajah ayah Nik Nur Madihah, Nik Mohd Kamal bin Nik Mohd Omar bagaikan tidak percaya bahawa lelaki berkot hitam itu seorang nelayan. Dia tampak kacak Cuma langkahnya sedikit kaku bagaikan robot tatkala menaiki pentas. En. Kamal diberi penghormatan merasmikan buku Catatan Hati Nik Nur Madihah karya bersama anakandanya dan Ummu Hani Hj Abu Hasan, novelis muda tanah air.
Kami menyaksikan kasih Tuhan, kuasa, kudrat dan iradat-Nya telah memenuhi janji kepada setiap hamba yang bersungguh-sungguh meluruskan hati kepada-Nya. Dalam antara percaya atau tidak si ayah telah mengalirkan air mata sebak di atas pengorbanan seorang anak yang tawaduk menjulang ilmu Allah sehingga ayah dan ibu dihargai sebegitu tinggi di mata masyarakat.
Kata ayahnya, “Saya seorang nelayan, terasa canggung pakai kot berucap di atas pentas. Selalunya pakaian saya baju-t lusuh dengan semota di kepala, pentas saya adalah laut.”
Ayahnya petah mengungkap kata tanpa membaca teks ucapan, bagaikan orang yang telah biasa berucap berada di pentas. Intonasinya baik tanpa dapat dikesan dialek Terengganu. Nampak cukup berwibawa. Nyata bakat berani dan bijaknya seorang ayah diwarisi oleh Nik Nur Madihah. Dalam kejayaan yang diraih keuntungan mula dirasai, nikmat mula mendatangi. Tercetus bimbang dihati si ayah, “Kami biasa susah. Nikmat yang kami dapat ini adalah ujian yang paling kami takuti, takut lalai dan leka.”
Pesannya berkali-kali kepada kami yang hadir untuk mudah melentur anak, jaga sumber makanan yang kita suap kepada anak-anak, mesti dari yang halal dan dari sumber yang halal juga bukan syubhat. “Biar dapatnya sikit tapi betul-betul berkat. Biar isteri kita yang memasak untuk anak-anak. Air tangan ibu bawa berkat,”
Cawan siapa ditelungkupkan? Baca majalah ANIS bulan Jun 2009.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan